Untitled Document
DiyAudio.org
Do It Yourself Speakers&Amplifiers
 
Home
Facebook
Kontakt
Diyaudio.com
Untitled Document
Home
Podstawy
Akustyka
Obudowa
Pomiary
 

Untitled Document
Podstawy
Słuch
Dźwięk
Ciśnienie akustyczne
Psychoakustyka
Prędkość dźwięku
Obudowa
Obudowa
Matrix
Kompozyt
Wytlumianie obudowy
Akustyka
Budowa głośnika
Połączenia głośników
Obudowa zamknięta
Obudowa band-pass
Obudowa bass-reflex
Wytrzymałość mocowa
Regeneracja głośnika
Pomiary
Wstęp
Komora bezechowa
MLS i bramkowanie
MLS a pomieszczenie
Mikrofon pomiarowy
Przystawka

Home / Obudowa

Obudowa głośnikowa to ważny element zespołu głośnikowego. Idealna obudowa powinna charakteryzować się wysoką sztywnością, niską masą oraz powinna posiadać wysokie tłumienie wewnętrzne. Niestety elementy te nie idą ze sobą w parze. Jeśli chcemy wykonać sztywną obudowę, najprościej możemy to zrobić stosując ścianki obudowy z grubego materiału. Ale grube ścianki obudowy to wysoka masa. Możemy zastosować cieńsze ścianki z materiału o bardzo wysokiej sztywności (gęstości), ale taki ma niskie tłumienie wewnętrzne.

Jak zwykle - musimy ratować się złotym środkiem i preferencjami. O ile ciężka obudowa w najgorszym wypadku spowoduje spadek efektywności zestawu głośnikowego (co przy mocach dzisiejszych wzmacniaczy nie jest wielkim problemem), to obudowa o niskiej sztywności i tłumieniu wprowadzizniekształcenia. I nie będą to zniekształcenia rzędu dziesiętnych części procenta - gdzieś na skraju percepcji - tylko naprawdę słyszalne, niekorzystne zmiany. Skąd biorą się te zniekształcenia?

"Kontrabas – muzyczny instrument strunowy z grupy smyczkowych; jest największym instrumentem tej grupy. Muzyk grający na kontrabasie to kontrabasista. Kontrabas składa się z wielkiego pudła rezonansowego z dwoma otworami w kształcie stylizowanej litery f, gryfu z bezprogową podstrunnicą, zakończonego główką w charakterystycznym kształcie ślimaka. Struny, podparte na mostku, napinane są za pomocą klinowych naciągów."

Powyższa definicja pochodzi z Wikipedii i nie jest tu przez przypadek. Działania wielu instrumentów muzycznych "bazuje" na zjawisku rezonansu. Producenci tych instrumentów dwoją się i troją, aby dźwięk wydobywany przez ich produkt był jak najlepszy: stosują odpowiednie rodzaje drewna, odpowiednio je sezonują, łączą, używają klejów, których receptura jest równie tajna jak przepis na Coca-Coli.

Słynne skrzypce wykonywane przez Stradivariego, wykonane 400 lat temu, są elementem pożądania wielu muzyków, a ich ceny osiągają miliony dolarów. Jak się to ma do obudów głośnikowych?

W przypadku obudów musimy zrobić coś zupełnie odwrotnego. O ile w instrumentach muzycznych zjawisko rezonansu jest pozytywne, o tyle rezonans obudowy głośnikowej jest całkowicie negatywny. Od razu zaznaczę, że nie chodzi tu o rezonans powietrza w obudowie wykorzystywany np w obudowach bass-reflex - tylko o rezonans ścian obudowy.

Ściany obudowy, nawet przy niewielkiej amplitudzie głośnika rezonują. Mówiąc kolowialnie: grają. To, jak grają i przy jakich częstotliwościach, zależy od wielu czynników: gęstości, grubości, rozmiarów płyt, materiału z którego są zrobione, częstotliwośc, itd. Nam zależy na tym, żeby grał tylko głośnik. Jest to jedyny element, który powinien promieniować falę akustyczną. "Promieniowanie" fali przez rezonującą obudowę (przez jej ściany) to źródło zniekształceń, ponieważ dźwięk obudowy nakłada się na dźwięk z głośnika. Jak można sobie z tym radzić dowiesz się w dalszych częściach.

Jarosław Sobólski

Untitled Document