Untitled Document
DiyAudio.org
Do It Yourself Speakers&Amplifiers
 
Home
Facebook
Kontakt
Diyaudio.com
Untitled Document
Home
Podstawy
Akustyka
Obudowa
Pomiary
 

Untitled Document
Podstawy
Słuch
Dźwięk
Ciśnienie akustyczne
Psychoakustyka
Prędkość dźwięku
Obudowa
Obudowa
Matrix
Kompozyt
Wytlumianie obudowy
Akustyka
Budowa głośnika
Połączenia głośników
Obudowa zamknięta
Obudowa band-pass
Obudowa bass-reflex
Wytrzymałość mocowa
Regeneracja głośnika
Pomiary
Wstęp
Komora bezechowa
MLS i bramkowanie
MLS a pomieszczenie
Mikrofon pomiarowy
Przystawka

Home / Obudowa zamknięta

Obudowa band-pass nazywana również obudową pasmowo-przepustową, jest akustycznym filtrem dolnoprzepustowym. Głośnik zamontowany jest w przegrodzie wewnątrz obudowy, jedną stroną promieniuje w stronę obudowy zamkniętej, drugą w obudowie bass-reflex. Charakterystyka przenoszenia obudowy band-pass zaczyna spadać przy 80-200Hz (w zależności od wielkości i częstotliwości strojenia obudowy). Z tego względu ten rodzaj obudowy może być (i jest) stosowany tylko w subwooferach. Nie jest prawdą, że ten rodzaj obudowy osiąga niższy bas niż obudowa bass-reflex w przypadku tych samych objętości. Poniżej wygląda charakterystyka dla głośnika ARN226:

Dużą zaletą tego systemu jest duża wytrzymalość mocowa głośnika. Jedna z komór jest obudową zamkniętą, często ma ona kilka lub kilkanaście litrów (mocno wytłumiona). Dzięki tej małej objętości głośnik jest chroniony przez bardzo twardą poduszkę powietrzną. Nawet przy doprowadzeniu dużej mocy do głośnika, jego amplituda jest ograniczona przez ściśnięte powietrze wewnątrz komory. Należy zwrócić uwagę na sztywność oraz szczelność takiej konstrukcji. W tak małej obudowie powstają ogromne ciśnienia. Do obliczeń najlepiej posłużyć się programem symulacyjnym (np. WinISD), zmieniając objętość obu komór oraz częstotliwość dostrojenia tunelu możemy uzyskać interesującą nas charakterystykę. Polecam komorę z otworem zrobić nieco większą od zamkniętej. Sporo osób uważa, że w tego typu obudowach nie trzeba stosować filtru dolnoprzepustowego - nie jest to prawdą. Wyższe częstotliwości są oczywiście stłumione, ale bez problemu można usłyszeć je do 500Hz, a to już za dużo jak na subwoofer.

Poniżej przedstawiam rzeczywistą charakterystykę ściągniętą mikrofonem pomiarowy z wykorzystaniem aktywnego filtra dolnoprzepustowego.

Odcięcie przy 20Hz:

Odcięcie przy 100Hz:

Charakterystyka jest całkiem podobna do tej, która jest pokazana w programie symulacyjnym, ale tylko za sprawą aktywnego filtra.

Drugim typem obudowy pasmo-przepustowej jest obudowa wentylowana po obu stronach membrany. W tym przypadku otwory musimy dostroić do różnych częstotliwości, dzięki czemu można skorygować siodła, które mogą wystepować w obudowie wentylowanej z jednej strony. Jeśli otwory dostroimy do tej samej częstotliwości basu nie będzie w ogóle, ponieważ ciśnienie z otworów będą się znosiło. Wynika to z przesunięcia fazowego między otworami.

Na koniec jedna bardzo poważna wada tego typu obudów. Czasami nie możemy zastosować otworu o odpowiednio dużej średnicy. Jest to spowodowane stosunkowo małymi komorami. Ratuje nas w tym przypadku to, że obudów tych nie dostraja się tak nisko jak obudów bass-reflex (przeważnie jest to 60-70Hz), ale to często nie wystarcza.

Mamy dwie możliwości: abo dostroić otwór wyżej, czego skutkiem będzie wyższa dolna częstotliwość graniczna, albo zwiększyć komorę z otworem. Można zastosować otwór o małej średnicy, ale spowoduje to kompresję powietrza już przy małych poziomach głośności. Mówiąc prościej: owietrze pompowane przez głośnik nie będzie nadążało przemieszcać się przez otwór. Przepustowość otworu będzie zbyt mała w stosunku do pompowanego przez głośnik powietrza. Otwory stosowane w tej obudowie muszą mieć wyprofilowane oba końce, najlepiej aby ich średnica zwiększała się ku wylotowi.

Do obliczenia długości oraz średnicy tunelu można wykorzystać te same wzory, które wykorzystujemy przy obliczaniu tunelu w obudowie bass-reflex. Obudowy wentylowane z dwóch stron są bardzo trudne do symulacji, dlatego nie polecam ich robić w warunkach amatorskich.

Jarosław Sobólski

Untitled Document